על תרבות סטארטאפים, יזמות ובניית חברות מדהימות

גם (ובעיקר) לאנשים שאוהבים ללכת במסלולים לא שגרתיים

בלי הצקות, תקבלו מייל פעם בחודשיים ככה

אבל אפשר להשאר ידידים – איך לדחות מועמד בצורה חיובית?

השבוע ראיינתי מועמדת לחברה. מתישהו במהלך הראיון היא אמרה לי משהו בסגנון ״האמת שהגעתי אליכם דרכך״. קצת הופתעתי, לא זכרתי שאי פעם נפגשנו. היא הסבירה לי שהיא הגיעה אלינו דרך מועמד אחר, שראיינתי בעבר. אמנם לא קיבלתי אותו לעבודה, אבל עדיין כשהוא ראה שאנחנו מחפשים עובדים, הוא המליץ לחברים שלו על אוריבי. כאשר אומרים ״לא״ למועמד שמתראיין אליכם לחברה בצורה מכובדת ואנושית, מגלים שאפשר גם להפרד כידידים ואפילו בצורה חיובית. בפוסט הזה אחלוק איתכם קצת את השקפת העולם שלנו לגבי דחיה של מועמד – מי מודיע? איך להודיע וגם – למה שנרצה לעזור לו למצוא עבודה אחרת?

למה בכלל חשוב לדחות מועמד בצורה יפה?

זה לא סוד שבזמן שהחברה מראיינת מועמד גם הוא מראיין את החברה. ולמרות שהחלטתם שהמועמד הזה הוא לא מה שהחברה צריכה עכשיו, אני מאמין שמעטות הפעמים שאתם מוכנים לחתום שלעולם, בשום סיטואציה, המועמד הזה לא יתאים לכם. הרבה פעמים למועמד אין רקע מתאים, מספיק ניסיון, או שסתם היה מישהו שהתאים למשרה יותר. קשה לדעת איך הגלגל יסתובב לו ולגמרי ייתכן שבעתיד אותו מועמד יהיה בדיוק מה שאתם צריכים – בין אם כי עבר זמן והוא צבר ניסיון, או שנפתח תפקיד שונה שהוא מתאים לו בדיוק.
ואפילו אם המועמד ממש לא מתאים לכם – לא הייתה לכם כימיה ואולי הוא אפילו עיצבן אתכם, גם אז, אותו מועמד לא חי בוואקום. יש לו חברים וקולגות מהתעשייה, והתעשייה – קטנה. יש לא מעט חברות בארץ שאפילו לא אחשוב על להתקרב אליהן רק בגלל ששמעתי עליהן איזו מילה לא טובה. ולעומתן, יש חברות שכשחבר ישאל אותי מה דעתי עליהן אני כנראה אגיד משהו בסגנון ״שמעתי שזו חברה מדהימה״. אף פעם אל תזלזלו בכח של מועמד ממורמר להשפיע על דעתם של מועמדים מוצלחים.
וגם אם נניח לרגע את כל השיקולים הלוגיים והכלכליים בצד, בסוף יש שיקול אחד שהוא חשוב לא פחות והוא – איך הייתי רוצה שיתייחסו אליי אם הסיטואציה הייתה הפוכה?

אז עכשיו כשסיכמנו שכדאי, רצוי ואף שווה לבשר על דחייה בצורה יפה ומכובדת, בואו נדבר על איך עושים את זה…

איך אומרים לא?

אמ;לק – אומרים את האמת. בעדינות.

בניגוד לאינטואיציה, אנשים לרוב יעדיפו לשמוע את האמת. כמובן שגם את האמת יש דרך להגיד, לא הייתי מודיע למועמד כי ״החלטנו לא להתקדם איתך בתהליך מכיוון שנראה כי אתה לא חכם מספיק״. פידבק חיובי ובונה לעומת זאת, לרוב יתקל בהערכה. אבל בדר״כ, בעיקר עבור מועמדים שהראיון שלהם הלך טוב, חוסר הידיעה וההבנה על למה הם לא התקבלו, עשוי להיות מתסכל. חשיפה של האמת, בגבולות הסביר כמובן, לרוב תיענה בתגובה חיובית ומעריכה. רבים מהמועמדים שראיינתי נמצאים במקביל בתהליכים בעוד מספר חברות, ובאופן טבעי מקבלים יותר ״לא״ מאשר ״כן״. הרבה פעמים אפשר לעזור למועמד להבין למה הוא ״לא עובר מסך״ – לדוגמה, לא מסביר בצורה טובה על מה הוא עבד לפני כן וכך קשה להבין מה הניסיון שלו. דוגמא נוספת – מועמד שמגיב בצורה שחצנית, לפעמים בנושאים שהוא לאו דווקא מבין בהם מספיק כגון בחירות טכנולוגיות שנעשו בחברה (אגב, זה חטא שגם הרבה מראיינים חוטאים בו, אבל זה כנראה לפוסט אחר).
ראיינתי כבר כמה עשרות מועמדים לאוריבי. מתוך מכתבי הדחייה, עד כה היה לי רק מועמד אחר שענה בצורה שלילית וצינית. כל השאר העריכו את הכנות וחלקם אף פנו אליי בהמשך להתייעץ על משרות אחרות, על מה כדאי להם לשפר וכדומה.

פזרו קארמה טובה – עזרו למועמד למצוא את המשרה שתתאים לו

נקודה נוספת שלמדתי מאיריס, ואימצתי בחום, היא לפזר קארמה טובה. קהילת הסטארטאפים בארץ היא קטנה ומאוד ידידותית. ייתכן שהמועמד שלא עבר אצליכם, עשוי להיות מועמד מושלם לחברה אחרת. אנחנו באוריבי מנסים לקשר מועמדים טובים לחברות אחרות שעשויות להיות רלוונטיות. זה עשוי לעזור למועמדים ללא הרבה ניסיון, או כאלו שפחות מחוברים לקהילת הסטארטאפים בארץ, להגיע לחברות מעניינות שייתכן והם היו מפספסים רק בשל חוסר היכרות. למועמד נפתחות דלתות חדשות ואנחנו מחזקים את הקשרים עם חברות אחרות.

למה לא הגיוני שה-HR יודיעו על תשובה שלילית?

איריס ואני לקחנו החלטה משותפת שהמנהל הישיר, אשר אליו המועמד התראיין, יהיה זה שיודיע לגבי דחייה. במצב החברה שלנו כרגע, אני מודיע במידה ומדובר על תפקיד פיתוח ואיריס מודיעה עבור כל תפקיד אחר. אני מאמין שגם כאשר נגדל ונוסיף לצוות איש/ אשת HR במשרה מלאה, עדיין המנהל הישיר יהיה זה שיצור קשר. מועמד, לפחות בחברה קטנה, מתראיין לרוב לצוות ולתפקיד. כחלק מהתהליך הוא בקשר בעיקר עם מי שיהיה המנהל שלו ולכן מרגיש לנו כי מן הראוי שאותו המנהל יהיה גם זה שמודיע. בנוסף, מכיוון שדיברנו על החשיבות בהסבר למה לא קיבלנו את המועמד לחברה, מרגיש נכון יותר להעביר את הסיבה בצורה ישירה, ללא מתווכים. בדרך הזו, אנחנו משאירים למועמד פתח לברר עוד פרטים לגבי סיבת השלילה או לתת פידבק על תהליך הראיון.

טלפון או מייל?

לרוב אני מעדיף להודיע על דחייה במייל. האמת שהתלבטתי לא מעט האם, לפחות עבור מועמדים שהתקדמו בתהליך הראיונות, כדאי להודיע בטלפון. נכון לכרגע לרוב נשארתי במייל. הסיבה היא די פשוטה – במייל ניתן למדוד מילים, לוודא שאומרים בדיוק מה שרוצים ושהביקורת היא אכן בונה ולא, בטעות, מעליבים את הצד השני. מלבד זאת, כאשר מתקשרים להודיע, לפעמים ״נופלים״ על המועמד בזמן שלא הכי נח לו לדבר או להקשיב. במייל, הוא מקבל הזדמנות לעכל את הדברים בזמנו החופשי ולהגיב בצורה טובה יותר.

כלל ברזל – מחזירים תשובה כמה שיותר מהר

הטיפ האחרון שהייתי ממליץ עליו בעת דחייה של מועמד הוא לא לדחות את ההודעה. בדר״כ בסוף הראיון אתם כבר יודעים ביניכם לבין עצמיכם את התשובה, אין סיבה להחזיק מועמד שבוע-שבועיים ללא תשובה. בדר״כ מועמד שלא הודעתם לו זה מכיוון שכבר החלטתם שכנראה לא תקבלו אותו ואתם בינתיים משאירים אותו על אש קטנה, למקרה שאולי אף אחד מהמועמדים שאותם אתם מקווים לגייס אכן יצטרף ותאלצו להתפשר. לדעתי, הסיכוי קלוש שתזכרו במישהו אחרי שבועיים. אם הוא היה רלוונטי כנראה שהייתם מתקדמים איתו, אם לא פניתם אליו, אפילו כדי להגיד לו שההחלטה מתעכבת מכיוון שיש עוד מועמדים פוטנציאליים, כנראה שכבר החלטתם שזה ״לא״. אחת הסיבות שאנחנו מרשים לעצמינו לפעמים לדחות את ההחלטה זה מכיוון שלא מספיק אכפת לנו מהמועמד. בתת-מודע שלנו, הוא כבר לא התקבל ואנחנו עכשיו עסוקים בעבודת היום-יום ובטלפונים וראיונות עם המועמדים שעדיין בתהליך. כמו שלא הייתם משאירים באוויר מועמד שתרצו להתקדם איתו, ובוודאי שלא הייתם רואים בעין יפה מועמד שהודעתם לו שאתם מעוניינים לעבור לשלב הבא והוא חוזר לתיאום ראיון רק שבועיים אחרי, כך אל תחזיקו גם מועמדים שלא עברו את הראיון. גם להם יש עוד אופציות שהם בודקים וגם הם צריכים לקחת החלטות. דחייה של ההחלטה רק גורמת למועמדים להרגיש שמזלזלים בהם. אני משתדל לרוב לשלוח מייל דחייה יום לאחר הראיון או לכל היותר יומיים. במידה ואכן אתם נמצאים במצב שבו אתם צריכים לחשוב קצת, רצוי להודיע למועמד יום אחרי את המצב שבו אתם נמצאים ולשקף, ככל הניתן, למה התשובה מתעכבת.  בעיקר אם זה מועמד שאתם חיוביים לגביו אבל מאיזשהי סיבה נאלצים להתעכב עם התשובה, ממש לא תרצו לגלות שהוא חתם במקום אחר כי הוא חשב שירדתם מהפרק. דוגמה שהייתה לי לאחרונה – מועמד שלא ענה בדיוק על דרישות התפקיד, אבל הרגיש לי שהוא התאמה מעולה לצוות והיינו צריכים כמה ימים כדי להתלבט. אגב, קיבלנו אותו והוא מצטרף אלינו בקרוב 🙂

ואמנם הפוסט הזה יוצא כבר אחרי יום כיפור, אבל זו ההזדמנות שלי להתנצל אם, למרות כל מה שנכתב כאן, בטעות לא החזרתי תשובה למישהו, או שהתשובה שהחזרתי הרגישה לקונית או קרה.

לסיום, אני מצרף כאן מספר הודעות דחייה, יחד עם התשובה (שמות המועמדים הוסרו כמובן)

המועמד הבא הוא fullstack אבל עם נטייה משמעותית ל-front-end בעוד שאני חיפשתי מועמד שיותר חזק ב-back-end.

post2

ודוגמה למועמד שביקש להתראיין גם לתפקיד אחר. לכו תדעו איפה תיפגשו שוב עם מועמד טוב 🙂

post3

לפני שהצטרפתי לחברה באופן רישמי, איריס נעזרה בי בתהליך הראיונות ולכן במקרה הספציפי הזה היא זו ששלחה את התשובה השלילית. המועמדת בכל זאת הרגישה מספיק בנח לפנות אליי לפידבק, שכמובן שמחתי לתת:

post4

post5

post6