על תרבות סטארטאפים, יזמות ובניית חברות מדהימות

גם (ובעיקר) לאנשים שאוהבים ללכת במסלולים לא שגרתיים

בלי הצקות, תקבלו מייל פעם בחודשיים ככה

אוריבי נרכשת על ידי LinkedIn

מתרגשת מאד לשתף שאוריבי נרכשת על ידי LinkedIn. אני גאה מאד שנבחרנו להיות הבסיס להקמת המרכז הראשון של LinkedIn בישראל. הטכנולוגיה של אוריבי תשולב כבר בחודשים הקרובים ב-LinkedIn ותשמש עשרות מיליוני חברות הפעילות בפלטפורמה. 

אני מאד שמחה להגיע לנקודה הזו ומרוצה מאד מהתוצאה. אספר בהמשך למה החלטתי שעכשיו זה זמן טוב למכור את החברה ואיך זה קרה. ברוב המקרים, האקזיט מייצג סיום של מסע אחד והתחלה של אחר. ההרגשה פה היא שונה, החיבור התרבותי והמוצרי עם LinkedIn הוא מאד חזק ואני מרגישה שאני ממשיכה באופן מסויים את אותו המסע, בקנה מידה שונה לגמרי אבל עדיין את אותו המסע.

מהפגישה הראשונה עם LinkedIn היה לנו חיבור מאד חזק. היה ברור שיש התאמה מאד גבוהה בין הטכנולוגיה של אוריבי ל LinkedIn. אבל מעבר לזה, היתה הרגשה חזקה שאנחנו חולקים תרבות מאד דומה והשקפה דומה על בניית מוצרים, טכנולוגיות וחברות.

בשבועות האחרונים ביליתי אינספור שעות עם צוותים שונים ב-LinkedIn וההרגשה הזו רק התחזקה. מרכז הפיתוח הישראלי של LinkedIn הולך להיות מרכז הפיתוח השני בעולם של החברה מחוץ לארה״ב והראשון שיבנה על בסיס רכישה. זה הישג לא טריוואלי בכלל, שהגיע בדיוק בזכות החיבור הזה. לא חסרים מרכזים ישראליים של חברות בינלאומיות אבל אני מרגישה שיש פה הזדמנות יוצאת דופן לבנות מרכז חזק וייחודי, שישלב בין התרבות של LinkedIn לבין זו של אוריבי. מתסווף לכך שהמרכז החדש ימשיך את הפיתוח של הטכנולוגיה של אוריבי שתתווסף לאחד האזורים העיקריים ביותר במוצר של LinkedIn. 

איך ולמה זה קרה? 

הסיפור ה׳קלאסי׳ של אקזיטים בדרך כלל הולך ככה: 

״תכננו להנפיק את החברה בעתיד, הכל הלך מצויין, עשרות משקיעים רדפו אחרינו ויום אחד הגיע טלפון מגוגל/ פייסבוק/ מיקרוסופט/ אמאזון. בצד השני של הקו היו אנשי ה-Corp dev, ובאופן מפתיע אמרו לנו שהם ממש (אבל ממש) מעוניינים לקנות את החברה. למרות שלא חשבנו מעולם על האופציה הזו, לא יכולנו להגיד לא״

אז למרות שזה הסיפור שכמעט תמיד שומעים, הוא קורה במקרים מאד נדירים. 

אז קודם כל אתחיל ואשתף, שבניגוד לסיפור הקלאסי בו היזמים בכלל לא העלו על דעתם למכור את החברה, אני, כמו 99% מהיזמים, תמיד הסתכלתי גם על התסריט הזה. עד השנה האחרונה אומנם לא עשיתי משהו אקטיבי כדי לקדם תסריט של רכישה אבל זה תמיד היה בזוית העין. 

אחת הסיבות העיקריות שבגללן התחלתי לחשוב על מכירת החברה ברצינות היתה דווקא בגלל המצב המצויין בשוק ב-2021. על פניו, שנת 2021 היתה שנת חג ליזמים – גיוסים בשוויים גבוהים במיוחד, אינסוף קרנות חדשות שנכנסו למגרש והנפקות על ימין ועל שמאל. 

מדהים, לא? לא בטוח. 

המצב שנוצר הוא שהשוויים בגיוסים מהון סיכון גבוהים הרבה יותר מאשר שוויים של חברות באקזיט או הנפקה – שלאחד משניהם כל חברת סטארטאפ מגובת הון סיכון מכוונת בסוף. אני מכירה לא מעט סיפורים על חברות טובות שגייסו בשוויים כל כך גבוהים שבגללם החברה ׳נתקעה׳: לא היה ניתן להגיע לאקזיט ולא לגיוסי המשך טובים. כך שמצאתי את עצמי בנקודה שבה היה ברור לי שאם אגייס את הסיבוב הבא, לא תהיה לי אופציה למכור את החברה בשנים הקרובות. כמובן שהייתי יכולה לגייס את הסיבוב בשווי הגיוני, ״של פעם״, אבל אז זה היה יוצר איתות בעייתי למשקיעים בסיבובים עתידיים או לחברות רוכשות. בקיצור, למרות מסיבת ה׳הייטקס׳ מסביב,  ניצבתי בצומת דרכים לא פשוטה. 

התקופה שבה לקחתי החלטה לבחון ברצינות את נושא מכירת החברה היה ממש בשיא תקופת ההנפקות הסוערת של הסטארטאפים הישראליים, בקיץ 2021. הדבר היחיד שראיתי בפיד הפייסבוק והלינקידאין שלי באותה התקופה הוא חברות חוגגות הנפקות מוצלחות ועובדים קורנים מאושר. היה אפשר לחשוב שזה יעשה לי חשק עצום להצעיד את אוריבי לשם אבל אני חייבת להודות שזה עשה לי את ההיפך. התחלתי לשאול את עצמי אם באמת מעניין אותי לנהל חברה ציבורית בעתיד והתשובה נטתה לכיוון הלא. כן, אני יודעת, זה אחד המשפטים שאסור לאף יזם או יזמת להגיד ואפילו לא לחשוב. זה העמיד אותי גם במשבר זהות לגבי מי אני כיזמת וכמנכ״לית. אני Builder-ית במהות שלי וממש אוהבת ליצור דברים. ככל שהחברה גדלה והתרחקתי יותר מניהול המוצר, מהשיווק ומהעבודה הצמודה עם הצוותים השונים, גם נהניתי פחות מהעבודה והייתי פחות מאושרת. זה כמובן לא אומר שלא הייתי יכולה להצעיד את אוריבי להיות חברה גדולה מאד או ציבורית יחד עם אנשים אחרים או בהובלה של מישהו אחר, אבל זה כמובן מייצר הרבה אתגרים חדשים. זה אומנם נושא לפוסט אחר, אבל בשנים האחרונות התחלתי גם פחות להאמין בתרבות ה׳צמיחה בכל מחיר׳. סטארטאפ = צמיחה מהירה, זה ברור וחלק מובנה מכללי המשחק. אבל במקרים רבים, הצמיחה המהירה מגיעה על חשבון בניית מוצרים טובים או בניית תרבות טובה. וכך כשחברות רק מתמקדות בצמיחה של לפחות פי 2-3 בהכנסות כל שנה, נוצרות אינסוף חברות עם בסיס רעוע, בלי יכולת אמיתית להגיע לרווחיות. זו נקודה נוראית ליזמים להיות בה – הבחירה בין עמידה ביעדים שבלעדיהם לא יהיה ניתן לגייס את הסיבוב הבא לבין הרצון לבנות חברה טובה ויציבה ומוצר באמת טוב. השנה האחרונה, עם גל הגיוסים בשוויים דימיוניים וגל ההנפקות האדיר, לקחו את נושא הצמיחה המהירה בכל מחיר, ועל חשבון כל דבר, לאקסטרים. השינוי הזה גם הוביל אותי להרבה התלבטויות לגבי ההמשך. 

בקיץ של 2021 החלטתי שאני רוצה, לפני גיוס הסיבוב הבא, לבחון לעומק את האופציה של מכירת החברה. הקצבתי לעצמי עד סוף דצמבר להגיע להחלטה – מכירה של אוריבי או לא. 

מה שעבד לטובתי היה שהטכנולוגיה של אוריבי ייחודית ושהפתרון שאנחנו מציעים רלוונטי למספר יחסית גבוה של חברות. מה שלא עבד לטובתי, היה שלא היה לי שום קשר לכמעט כל החברות שהיו רוכשות פוטנצאליות לאוריבי. רוב הרכישות של סטארטאפים באות בעקבות שיתופי פעולה ארוכים, לרוב של שנים, בין החברה הרוכשת לסטארטאפ. בגלל אופי המוצר של אוריבי, לא היו לנו שיתופי פעולה כאלה. התחלתי בשיחות ראשוניות עם כמה חברות בהן היו לי קשרים, עם אחת מהם התחלנו תהליך רציני. אבל, רציתי עוד אלטרנטיבות, גם כדי ליצור תהליך יותר תחרותי אבל בעיקר כדי שיהיו לי עוד אלטרנטיבות לפרטנר העתידי. היתה לי בסך הכל שיחה אחת עם LinkedIn לפני אותה תקופה ופניתי אליהם אקטיבית. היתה לנו כימיה מאד טובה מהשיחה הראשונה. מאותה שיחה התחלנו בסדרה של עשרות פגישות עמוקות, רובן סביב הטכנולוגיה, שבסופן קיבלנו הצעה והחלטנו מהצד שלנו שזו החברה שאנחנו רוצים להצטרף אליה. 

אז מה בכלל הקשר בין LinkedIn לאוריבי? 

הקשר בין החברות היה ברור לי מההתחלה אבל אני משערת שחלק מכם הרימו גבות. החלק המרכזי בטכנולוגיה של אוריבי הוא אופטמיזציה של אנליטיקות וקבלת תובנות על הביצועים של פרסומים שונים ללא שימוש בקוד. בואו נגיד למשל שאתם משיקים webinar חדש עבור החברה שלכם. אתם מפיצים את הפרסום על הוובינר ברשתות חברתיות, באימיילים, בפוסטים ממומנים. וכמובן, רוצים לראות כמה נרשמים לוובינר היו דרך כל ערוץ, איזה סוגי קהלים נרשמים לוובינר והאם שינויים שעשיתם לאחרונה בעיצוב האתר משפיעים על אחוז ההרשמה. בכל הכלים הקיימים היום, ובאנליטיקס של הרשתות החברתיות השונות, כדי לענות על השאלות (הדי צפויות האלה) האלה צריך לא מעט משאבי פיתוח. יש צורך שמתכנת יכניס קטע קוד לאתר כדי לנטר את ההרשמות לוובינר, להעלות גרסה חדשה של האתר עם השינוי ועוד. בקיצור, הרבה פעולות טכניות מורכבות כדי לענות על שאלות פשוטות. הטכנולוגיה של אוריבי מאפשרת לנטר את המידע הזה בלי מאמץ. אותה טכנולוגיה פותחת גם אפשרות לאנשי שיווק, שאין להם משאבים טכניים, לקבל מידע עשיר על פעיליות השיווק השונות והתוצאות שלהן. 

ולמה אני בחרתי ללכת דווקא עם LinkedIn?  

זו חברה ממש טובה. קודם כל, הם באמת עושים טוב. בבסיס של המוצר של LinkedIn לא גלום פוטנציאל ׳מרושע׳ והרבה מהנושאים הבעייתים ברשתות חברתיות אחרות לא קיימים שם. לאורך כל הפגישות איתם היה ברור כמה חשוב להם הפרטיות של המשתמשים שלהם וכמה הם שמים את המשתמשים של LinkedIn לפני הכל. האנשים שם טובים והתרבות מעולה. לקרוב למיליארד אנשים בעולם יש פרופיל בלינקידאין. הפיד שלהם בשנים האחרונות הפך לזירה מלאת פעילות. יש ה-מ-ו-ן פוטנציאל ברשת המדהימה הזו. אני אשמח מאד לקחת חלק במחשבה על איך אנשים יחפשו עבודה בעתיד, איך יצרו קשרים עיסקיים, איך יפרסמו מוצרים לחברות ואיך יתמכו בקבלת החלטות עיסקיות. 

בניית המרכז הראשון של LinkedIn בישראל. הרכישה של אוריבי הולכת להיות הפעם הראשונה שהם מקימים מרכז פיתוח על בסיס רכישה. זה מראה על הרבה אמונה בנו ובישראל. Challange accepted! תרבות תמיד הייתה נושא שבער בי ואני מצפה להזדמנות של בניית המרכז חדש שישלב בין התרבות המצויינת של LinkedIn לתרבות הייחודית של אוריבי. אנחנו כבר מתחילים בהגדלת המרכז וגיוס מפתחים. 

אנחנו עתידים להצטרף לאזור הכי מרכזי והכי משפיע ב LinkedIn. זו הפעם השניה שחברה שלי נרכשת. לפני יותר מעשר שנים הצטרפתי לאוטודסק לתקופה של כמה שנים אחרי שרכשו את הסטארטאפ הראשון שהקמתי. אלה היו שנים מדהימות, היינו הרכישה הראשונה של אוטודסק בישראל ועל בסיסה קם מרכז פיתוח משמעותי ונעשו עוד רכישות. זו היתה אחת התקופות הכי יפות ומשמעותיות בקריירה שלי. הסיבה העיקרית לכך היתה שאוטודסק הכניסו את המוצר והטכנולוגיה שלנו לאזור הכי מרכזי בחברה באותה התקופה. מה שהוביל ליכולת השפעה אמיתית, תמיכה מההנהלה והתגייסות של צוותים ברחבי החברה. זה גם המצב פה. LMS  הלא הוא LinkedIn Marketing Solutions הוא ה׳לב׳ של LinkedIn. כל שינוי קטן יכול להוביל לשינוי של עשרות או מאות מיליוני דולרים בהכנסות ולשינוי עצום של חוויית המשתמש במוצר. מעניין!

ומה השלב הבא עבורי? 

נכון שהאזור המועדף עלי הוא בניית מוצרים מאפס וחברות קטנות אבל יש לי גם תשוקה חזקה לעבודה ב scale גבוה. סיפרתי קצת על התקופה שלי באוטודסק, המוצר שפיתחנו בסטארטאפ שנרכש צמח תוך כמה חודשים מעשרות משתמשים למעל מיליון משתמשים. זו היתה חוויה מכוננת. ליצור מוצר שהופך להיות הסטנדרט בתעשייה ולהשפיע על קצב הצמיחה של חברה ציבורית. כשהתחלתי את אוריבי, השאלה ראשונה ששאלתי את עצמי, עוד לפני שהחלטתי איזו בעיה אני רוצה לפתור, היא מה ׳כוחות העל׳ שלי בתור יזמת. מה אני עושה ממש טוב. התשובה היתה ״בניית מוצרי B2B, Low touch מעולים ובניית צוותים חזקים״. כשאני מסתכלת לאחור, אני גאה בכך שהשגתי את זה וכשאני מסתכלת קדימה אני מתרגשת להמשיך בדיוק ביכולות האלה. השילוב של הטמעה של הטכנולוגיה שלנו ב-LInkedIn ובניית מרכז הפיתוח בישראל עונה על כך באופן מושלם. אני הולכת לחזור לניהול מוצר ולהוביל את ההטמעה של אוריבי ב-LinkedIn. ברמה האישית אני שמחה מאד לחזרה לתפקיד שכולל יותר בנייה ויצירה. 

המשמעות של המילה אוריבי היא אנטילופה קטנה ממשפחת הצבאים. עד היום לא לגמרי ברור לי למה בחרתי דווקא את השם הזה. אהבתי את הקישור לחיה ואת הצליל של המילה אבל עדיין לא היה ברור לי מה בדיוק עומד מאחורי ההחלטה הזאת. מאז שהקמתי את אוריבי אני מוקפת סמלים של צבאים – בין אם דברים שקשורים ישירות לייצוג של החברה ובין אם הופעות אקראיות של סמלי צבאים בחיים שלי. רק בתקופה האחרונה למדתי שבהרבה תרבויות צבי מסמל ׳עוצמה רכה׳. אני חושבת שזה תיאור מושלם לאוריבי. אף פעם לא היינו הסטארטאפ עם הגיוסים הכי נוצצים או המוצר הכי מדובר בשוק. אבל תמיד היה מקום מרכזי למוצר ׳אמיתי׳ עם הרבה ערך ללקוחות ולתרבות חברה טובה שכוללת הדדיות וחברות. תמיד היה בסיס של תמיכה ושיתוף פעולה בתוך החברה ומחוצה לה ולעולם לא דורסניות. שמחה שהמסע הזה היה בדרך הצבי, בעוצמה רכה. אני רוצה להודות ולתת הרבה קרדיט לכל האנשים שלקחו חלק במסע הזה והאמינו בי, תודה עצומה לכל הצוות המופלא באוריבי, לעובדים לשעבר, למשקיעים, לצוותים המשפטיים והפיננסים שליוו אותנו, לכל מי שתמך בי אישית בתקופות הקשות ולכל האנשים הטובים שפגשתי לאורך הדרך – גם אלה שעזרו רק בנגיעה קלה של חיבור חשוב או עצה טובה. 

לפני כמה שבועות, בשיא החשאיות של העסקה והרבה לפני שנחתמה, דיברתי עם יזם ובסיום השיחה הוא אמר לי ״טוב, אז נהיה בקשר ב-LinkedIn״. ישר נפל לי הלב לתחתונים – איך הוא יודע על העסקה? האם לשאול אותו? ואז הוא הוסיף ״נראה לי שאנחנו כבר חברים ב-LinkedIn ואם לא אשלח לך עכשיו הצעת חברות״. 

אז ברוח הזו, נתראה ב-LinkedIn 😉