על תרבות סטארטאפים, יזמות ובניית חברות מדהימות

גם (ובעיקר) לאנשים שאוהבים ללכת במסלולים לא שגרתיים

בלי הצקות, תקבלו מייל פעם בחודשיים ככה

טיפים גדולים וקטנים לכתיבת קו״ח: מה באמת מעסיקים מחפשים?

הפוסט הזה נכתב אחרי שבחודשים האחרונים יצא לי לעבור על מאות קו״ח למשרות שונות. זה ממש לא פוסט על איך לעצב את קו״ח או באיזה טייטלים להשתמש אלא בא לתת למחפשי עבודה הזדמנות להציץ אל תוך הראש של המעסיקים. 

אתחיל בהקדמה חשובה – כתיבת קו״ח בדרך כזו או אחרת, לא תעשה שינוי מהותי. אם אתם מתכנתים, יוצאי 8200 עם ניסיון מחברות סטארטאפ מעולות, אתם יכולים כנראה לכתוב את קורות החיים שלכם בפונט 8, בצבע ורוד, בצורת חמשיר ועדיין כל המעסיקים ירוצו אחריכם. אם אין לכם שום ניסיון רלוונטי למשרה מסויימת שדורשת ניסיון – כנראה שכל העריכות האפשריות לקו״ח לא יעזרו. אבל… יש כנראה איזה 10% מרווח תמרון שכמה שינויים יכולים לגמרי להוביל ל tipping point שיגרום למעסיקים לבחור להתחיל איתכם את תהליך הראיונות. 

אז אתחיל בעיקר ואח״כ אשתף המון טיפים קטנים שאפשר ליישם בקלות. 

מעסיקים מחפשים מצויינות. 

לא כ״כ אכפת לנו מה בדיוק עשיתם בכל שנה אלא כמה מבריקים אתם. תחשבו איך להביא את זה לקו״ח. וגם איך להוריד מקו״ח ׳סימני בינוניות׳. 

נכון שבתיאור משרה יש הרבה העמקה בכמה שנות ניסיון נדרשות, הכרה של סביבות וכלים שונים. בעוד שתיאורי משרה עוסקים לרוב בניסיון, פרמטר קריטי למעסיקים הוא הפוטנציאל, הברק והכשרון. אני בטוחה (אולי למעט תפקידים מאד ספציפיים) שרוב המעסיקים מוכנים להתגמש על דרישות המשרה לטובת מועמדת מבריקה או מועמד מפוצץ כשרון. זה בדיוק מה שאנחנו מחפשים בקו״ח – סימני מצויינות. גם ההיפך נכון, במקרים רבים קו״ח נפסלים בגלל ׳סימני בינוניות׳. 

בדרך כלל קריאה של קורות חיים היא מאד מרפרפת, עוברים במהירות על החברות בהן עבדתם, לימודים (אותי אישית זה קצת פחות מעניין אבל אני מבינה שלהרבה מעסיקים אחרים זה כן חשוב), ניסיון צבאי. 

מיד עולים סימני ההצטיינות: הסימנים הברורים מאליהם הם עבודה בחברות מעולות ולימודים במקום נחשב. אבל, יש עוד הרבה סימנים אחרים: שירות צבאי ייחודי, שחקני שח מט מקצועיים, מוסיקאיים מחוננים, ספורטאים מצטיינים. ולא רק הצטיינות ׳רשמית׳ – בנייה של אתר מצליח לבד, יוזמה חברתית משמעותית, לימוד עצמי של תחום מורכב. גם בתוך החלקים הרישמיים בקו״ח יכולות להסתתר הפתעות של מצויינות – יוזמה של פרוייקט מורכב, הובלה של החברה לתחום חדש וכו׳. לא הייתי נסחפת פה לסיפורים ארוכים, באופן כללי כדאי שהקו״ח יהיה קצרים ככל האפשר. כן שווה במקום לכתוב בקצרה מה היה התחום אחריות שלכם, לכתוב בקצרה מה עשיתם ואם היה אלמנט של מצויינות להדגיש אותו. 

אל תפחדו להדגיש אלמנטים שלכאורה לא קשורים למשרה המבוקשת. כשאני רואה למשל מועמדת למשרת שיווק שגם כותבת שלמדה לבד תכנות, העלתה לאויר אתר פעיל עם מאות משתמשים וחוץ מזה מתחזקת פודקאסט מצליח והיא גם דיג׳יי מקצועית, ישר מצטיירת לי תמונה של מישהי שלומדת מהר, עם הבנה בתחומים שונים ויכולת ביצוע מצויינת. זה יכול בקלות לחפות על ניסיון לא מספיק רחב. תנסו לחשוב מה אזור המצויינות שלכם ולהבליט אותו. לא הייתי כותבת יותר מדי על זה אבל כן ׳מטפטפת׳ לקו״ח באופן ברור. 

מצויינות מתבטאת עבור מעסיקים בהישגים. אתם יכולים לכתוב על תכונות חזקות שלכם ואפרט על זה עוד בהמשך אבל העיקר הוא להדגיש מה עשית בחיים שהוא יוצא מהכלל. תשאלו את עצמכם על תקופות שונות בחיים שלכם, מה עשיתם יותר טוב מכולם? איפה בלטתם? אפשר לדעתי לציין בקו״ח גם פרטים כמו: הייתי העובד שקודם הכי מהר בחברה, שהיית העובדת הכי צעירה שאי פעם התקבלה לתפקיד כזה, שלמרות שהגעתי לחברה הקודמת בלי ניסיון, קיבלתי תפקיד משמעותי בפרוייקט הדגל וכו׳. תנסו להדגיש דברים מדידים ואובייקטיבים. כתיבה למשל שהיית העובד שקודם הכי מהר בחברה יותר משכנעת מאשר לכתוב משהו כמו ׳מנהליי היו מאד מרוצים מהעבודה שלי וזכיתי להרבה שבחים באופן תדיר׳. 

כמו שמצויינות משדרגת את קורות החיים באופן אוטומטי, כך גם להפך. פרטים בקו״ח שמראים על בינוניות יכולים להוביל לפסילה של מועמדים עם ניסיון רלוונטי. חשוב לי להדגיש פה שאני (ואני בטוחה שגם שאר המעסיקים) מכבדים כל עיסוק – הגיוני ומקובל שגם האנשים המבריקים ביותר יעברו בכל מיני תחנות בחיים. אבל, מעסיקים סורקים קו״ח במהירות ופרטים כאלה יכולים למשוך את המועמד למטה. למשל – ציון שבשנתיים מסוימות עבדת כמלצרית. כן, כן, הגיוני לגמרי שזו עבודת סטודנטים לגיטימית ועדיין – אין שום סיבה להזכיר את זה. אחד הפחדים של מועמדים הוא מ׳חורים׳ בקו״ח. ממש לא הייתי מוטרדת מזה, כל עוד זה לא משהו קיצוני. ברור לגמרי למעסיקים שיש תקופות של עבודות סטודנטים, עבודות מזדמנות או תקופות של חילופי עבודה תכופים. כל עוד אין לכם חור של יותר משנה בשנים האחרונות, לא הייתי מזכירה את זה. בקיצור, הייתי פשוט ׳מנקה׳ מקו״ח כל מה שלא תורם. הדבר היחיד שקשה לנקות הוא לימודים במכללות ובמוסדות אקדמאיים פחות נחשבים. באופן אירוני, יש לא מעט מעסיקים שיעדיפו לראיין מועמד/ת שלא למדו בכלל מאשר כאלה שלמדו במוסד פחות נחשב. אעיד על עצמי שמקום הלימודים פחות משפיע עלי וברור לי שיש מועמדים שבחרו ללמוד לא באוניברסיטה בגלל אלף ואחת סיבות שונות. כן משהו שאני רואה לחיוב אצל מועמדים הוא למידה אינדיבידואלית – udemy, coursera ואינסוף מסלולי אונליין שונים. זה מעיד על רצון להתפתח, יכולת למידה אישית ותחכום מסויים. לא הייתי מזכירה קורס אחד אבל אם עשיתם דרך לימודית אלטרנטיבית, גם אם מדובר על למידה עצמאית דרך פיתוח של פרוייקט מסויים – הייתי לחלוטין מציינת את זה. בהרבה מקרים, לימודים משמעותיים אונליין ובנייה של פרוייקטים באופן אישי יכולים לאזן עבור מעסיקים לימודים במוסד אקדמי לא נחשב. 

הרקע שלכם לא תואם את דרישות המשרה? יש משהו גדול ׳בעייתי׳ בקו״ח? דברו על זה! 

בעולם בלי מגבלת זמן, מעסיקים היו מראיינים את רוב המועמדים. ברור לכולם שניסיון זה לא הכל ושקשה באמת לפלטר מועמדים רק על פי הרקע שלהם. ועם זאת, אין ברירה. לרוב המשרות אנחנו מוצפים בקו״ח וחייבים לברור. הפרמטרים העיקריים מבחינתי הם ניסיון ומצויינות, לא בהכרח בסדר הזה. 

קורה לי, לא מעט פעמים, שאני מקבלת קו״ח די רחוקים מתיאור המשרה. למשל, עכשיו אנחנו מגייסים לתפקיד של VP Customer success וחלק גדול מקו״ח הם של מועמדים בלי רקע בכלל ב CS אלא מכירות או BizDev. אני לא מדברת פה על חוסר התאמה קל (למשל כתוב בתיאור התפקיד שרוצים 5 שנות ניסיון ויש לכם 3) אלא על חוסר התאמה משמעותי. באמת מעניין אותכם התפקיד? תסבירו במייל אותו אתם שולחים עם קו״ח למה כן אתם חושבים שאתם יכולים להתאים. ממקום צנוע. למשל: ״ראיתי שאתם מחפשים VP Customer Success,  אמנם הניסיון שלי הוא בניהול מכירות אבל מאז ומתמיד עבודה עם לקוחות הייתה קרובה לליבי והייתי מעורב מאד בצוותי ה cs והגדרת התהליכים בהם. כבר כמה שנים שאני חושב לעבור לתחום ה Customer success וההזדמנות אצלכם נראית לי מתאימה במיוחד. ״

סיכוי טוב שעדיין יעדיפו את מי שמגיע עם ניסיון רלוונטי יותר אבל מייל אישי שמסביר את הפער לגמרי יכול להטות את כף המאזניים. הייתי מקפידה על מייל קצר וכנה. אם אתם לא מרגישים שיש לכם משהו משכנע לכתוב, כנראה שבאמת המשרה לא בשבילכם. אני מבינה שבהרבה מקרים מועמדים מעדיפים ׳לירות לכל הכיוונים׳ בחיפוש עבודה, אבל אם יש פער גדול בין הרקע שלכם למשרה המדוברת, ואין סיבה הגיונית ללמה המשרה הזו כן מתאימה לכם, יכול להיות ששווה לחסוך את הזמן והאכזבה ולא לפנות למשרה כזו. 

אשתף שהיו לא מעט פעמים שהחלטתי לראיין מועמדים עם קו״ח גבוליים בגלל אימייל טוב. סיבה מצויינת ללמה הם האדם הנכון בזמן הנכון, אימייל מצחיק ושנון, אימייל שהעביר משהו ייחודי באופי של המועמד או המועמדת. 

יש עוד כמה מקרים שבהם שווה לדעתי להסביר בקצרה באימייל על ההתאמה לתפקיד: 

  • הייתם במשרה ניהולית ואתם פונים למשרה לא ניהולית? תציינו את זה. הרבה מעסיקים מסננים מועמדים שלכאורה צריכים ׳לרדת דרגה׳ בשביל המשרה. מעסיקים מוטרדים מכך שהמועמדים האלה לא יהיו מרוצים בתפקיד או ירצו להתקדם במהירות לתפקיד הבא. כולנו יודעים שהרבה פעמים זה לא באמת ככה – לא את כולם באמת מעניין לנהל ובפעמים אחרות מועמדים מעדיפים משרה בחברה מצויינת מאשר להיות מנהלים בחברה בינונית. במקרה של ׳ירידת דרגה׳, אפילו אם זה רק על הנייר, שווה לדעתי לכתוב באימייל עם הפניה שאתם מבינים שזו משרה לא ניהולית וכרגע זה מה שאתם מחפשים. 
  • לא עבדתם בחודשים/ שנים האחרונות? תגידו משהו. עוד משהו שלא עובר כ״כ טוב בקו״ח זה פער גדול בין המשרה האחרונה לזמן העכשווי. הפחד המרכזי של מעסיקים הוא שמדובר במועמד/ת שמחפשים עבודה כבר הרבה זמן ולא מוצאים בגלל חוסר כשרון. סיבה אחרת יכולה להיות שמדובר במועמד/ת לא רציניים שלא באמת מוכנים לשלב הבא בחיים. בלא מעט מקרים, המועמדים בחרו לקחת חופש ולא חיפשו עבודה בכלל או שחיפשו על אש קטנה. אם יש לכם פער של יותר מ 3 חודשים מסיום העבודה הקודמת, שווה לכתוב על זה משהו. למשל: ״בשבוע שעבר סיימתי תקופה של חצי שנה בה לקחתי פסק זמן מהקריירה ועכשיו אני מוכנה לחלוטין לחזרה לחיים המקצועיים ומחפשת בשמחה את המקום הבא אליו אצטרף.״.  
  • יש לכם הרבה ׳קפיצות׳ בקו״ח? תגידו משהו. אחד הפחדים הגדולים של מועמדים הוא איך יראו קו״ח בהם כל שנה משנים מקום. אני מדברת על מקרים מובהקים שבהם נגיד בחמשת מקומות העבודה האחרונים, או יותר, המועמד לא עבד יותר משנה- שנתיים. זה אומנם נושא לפוסט אחר אבל אני לא חושבת שצריך להשאר במקום עבודה שלא מתאים לכם בגלל הפחד של איך יראו קורות החיים ואני יכולה לראות הרבה נסיבות שיכולות לגרום למצב כזה. עלי זה קצת פחות משפיע, אבל רוב המעסיקים רואים את זה בעין לא יפה ומוטרדים שזה מייצג מועמדים לא יציבים. שווה לכתוב על זה כמה מילים. משהו כמו ״בשנים האחרונות יצא לי לעבור בין כמה חברות, בחלקן הייתי זמן קצר. אני יודעת שזה לא נראה אידיאלי, היו סיבות שונות למעברים שאשמח לפרט עליהן. חשוב לי להדגיש שאני מחפשת מקום שיהיה הבית שלי לשנים הקרובות, לצמוח בו ולתרום לו״. 
  • החברות הקודמות שעבדתן בהן שונות מאד מהמקום אליו אתם פונים? תכתבו על זה משהו. אחד הדברים שמרתיעים אותי הוא מועמדים שעבדו תקופה ארוכה רק בחברות מאד גדולות. הסיבה היא שיש לי ניסיון לא כ״כ מוצלח עם עובדים שהגיעו מרקע מאד שונה והיה להם קשה להתאקלם לסטארטאפ. זה כמובן לא אומר בהכרח שלא יכולה להיות התאמה. לדעתי, אם החלטתם שמעניין אותכם להצטרף לחברת סטארטאפ והניסיון המקצועי שלכם הוא בחברות גדולות, שווה לכתוב על זה כמה מילים. למשל: ״בשנים האחרונות עבדתי בנייס, מיקרוסופט ואינטל. החלטתי שמאד מעניין אותי להצטרף לחברה יותר קטנה, בעיקר לסטארטאפ בשלבים ראשוניים. אני אוהבת קצב מהיר וחשוב לי להיות חלק משמעותי מהחברה שאני מצטרפת אליה״. 

לסיכום החלק הזה: המייל אליו אתם מצרפים את קו״ח יכול להיות פלטפורמה מצויינת להעביר את עצמכם יותר טוב ולעקוף מכשולים כמו ניסיון מועט, פערים בקורות חיים ועוד. שמרו את זה כפסקה אחת. זה לא המקום לכתוב מגילות. מבחינתי מייל ארוך מעיד על מועמד לא מפוקס. 

טיפים קטנים שיכולים באמת להזיז דברים

יש פה רשימה של דברים שחלקם יכולים להיתפס כמטופשים או קטנוניים. אבל… כשיש עומס של קורות חיים וצריך לבחור את מי לראיין ואת מי לא, פרטים קטנים יכולים להשפיע מאד על מעסיקים. 

    • עם אותו מייל משנת 2000? הגיע הזמן להתקדם. אחד הדברים שעושים לי אנטי באופן מיידי זה כתובת מייל של מועמד מ hotmail, walla, yahoo, netvision וכו׳. זה נתפס בעיניי כמועמדים פחות טכנולוגיים ושפחות מחוברים לשינויים בעולם. Gmail זה הסטדנרט כמובן וכתובת מייל על דומיין שלכם גם תופסת. קצת התקטננות, אני יודעת, אבל לדעתי שווה גם להקפיד על שם השולח באנגלית. 
    • איזה פרטים אישיים לכתוב? מספיק שם, טלפון, מייל ועיר מגורים. לינק לפרופיל Linkedin גם יהיה תוספת נחמדה. אפשר גם כתובת מלאה, תאריך לידה ומצב משפחתי אבל ממש לא נדרש. פרטים מעבר לזה נתפסים כקצת מוזרים ומעידים אפילו על ניתוק מהתעשייה. לא מעט מועמדים מציינים שיש להם רישיון נהיגה, מספר טלפון קווי, נכונות לטיסות לחו״ל. בשבועות האחרונים אפילו ראיתי קורות חיים המציינים שהמועמד/ת מחוסנים לקורונה… תשאירו את הפרטים האישיים לפי הסטנדרט. 
    • אל תשלחו קו״ח לכמה משרות במקביל באותה חברה. אתם בתהליך חיפוש עבודה, הגעתם לאתר של חברה שנראית לכם אחלה ויש המון משרות פתוחות אליהן אפשר להגיש קו״ח. תבחרו אחת. זה נראה מאד לא טוב שמועמד שולח קו״ח לכמה משרות, בעיקר אם הן בתחומים שונים. זה מעיד על חוסר פוקוס. אם יש משרות מאד קרובות בתיאור – גם פה תבחרו אחת. אני מדברת פה על פניה לחברת סטארטאפ ולא חברה מאד גדולה שבה באמת יכולים להיות כמה תפקידים כמעט זהים. 
    • אין שום סיבה ׳לתקוף בכל החזיתות׳. קורה לי לא מעט שאני מקבלת את אותו מייל ממועמד לתיבת המייל שפירסמנו עם המשרה, למייל האישי, וללינקידאין. לפעמים אפילו שולחים את קורות החיים לכמה אנשים בארגון. אנחנו עוברים על 100% מקו״ח ושליחה למקומות שונים רק יוצרת בלבול וגורמת לאנטי. 
    • אל תשלחו מיילים גנריים לרשימת תפוצה רחבה. אחד הדברים המבאסים זה לקבל מייל גינרי של "Dear employer…״ כשאתם ב Bcc או יותר גרוע, מכותבים עם עוד כמה חברות אחרות. ברור לי שתהליך חיפוש עבודה יכול להיות ארוך ומתיש אבל תשקיעו עוד כמה דקות בשליחה של מייל נפרד לכל חברה. זה נראה מאד לא מקצועי לשלוח לכמה חברות ביחד. 
    • אל תכתבו רשימה אינסופית של תכונות חיוביות. תבחרו תכונה או שתיים ותדגישו אותן. ברוב קו״ח יש פסקה ארוכה למדי ודי גנרית של תכונות חיוביות "I'm highly motivated, team player, fast learner…״ ועוד ועוד ועוד. זה הופך להיות משהו תבניתי ושקשה להתייחס אליו. אני בעד לכתוב משהו על עצמכם וכדי שבאמת יתייחסו אליו זה חייב להיות חד וברור. למשל: "החוזקה שלי היא בשילוב יכולות אנליטיות חזקות יחד עם יצירתיות. בכל התפקידים האחרונים שלי הצלחתי לבנות תהליכים חדשניים מבוססי מידע ששיפרו באופן ברור ומדיד תוצאות החברה״.
    • אל תוסיפו תוכנות/ כלים ברורים מאליהם. אלא אם כן מדובר על תפקידים מאד ג׳יוניורים לא הייתי כותבת שאתם שולטים בוורד, powerpoint, outlook וכו׳. זה צריך להיות ברור מאליו ונראה מוזר אם מצויין. 
    • תמונה זה דווקא סבבה. אבל שתתאים לקונטקסט. נכון, זה טיפה מוזר להוסיף תמונה לקו״ח ולא בדיוק ב best practices אבל לי זה דווקא נחמד לראות פרצופים מאחורי הקו״ח היבשים. כדאי מאד שהתמונה תהיה בקונטקסט של התפקיד אליו אתם מתראיינים. אם זה סטארטאפ, לכל התפקידים תמונה מאד casual תהיה הבחירה הנכונה. תמונה עם חליפה ישר מייצגת איזה פער לתפקיד, תמונה מהחתונה זה לא ממש קשור ותמונות חתוכות מאירוע משפחתי עם זרועות חתוכות מסביבכם לא נראה מקצועי. תזכרו שתמונה יכולה גם לגרוע ולכו על הכי פשוט. 
    • התחלתם ללמוד יפנית בדולינגו? זוכרים כמה מילים בספרדית מהטיול בדרום אמריקה? אין מה לכתוב על זה… אלא אם כן אתם דוברים אינסוף שפות וזה חלק מההצטיינות שדובר עליה בתחילת הפוסט, זה נראה לא מקצועי להוסיף שפות ברמת דיבור מאד בסיסית. 
  • אל תוסיפו מכתבי המלצה או cover letters. באופן די מפתיע יוצא לי לקבל לא מעט קו״ח עם מכתבי המלצה או cover letters. זה מיותר ולא מקובל. אין גם מה להוסיף ״מכתבי המלצה ישלחו ע״פ דרישה״ בקו״ח, זה מיושן. 
  • תעברו בשבע עיניים על המייל שאתם שולחים. זה לא המקום ל typos. בתור מעסיקים, אנחנו צריכים להחליט אם ממשיכים עם מועמד או לא על סמך דף אחד של קו״ח ומייל קצר. כל דבר הוא קריטי פה. כשאני מקבלת מייל כתוב באנגלית לא טובה, עם typos או בחוסר התאמה לתפקיד (למשל שפה יותר מדי גבוהה באופן מוגזם) זה מוריד כמה נקודות למטה. מבחינתי זו אינדיקציה חשובה לחוסר מצויינות וחוסר תשומת לב לפרטים. אם אותו מועמד שלח מייל עם typo או כתיבה לא טובה בהגשת מועמדות, כנראה שתהיה אינטראקציה דומה בתקשורת מול לקוחות וזה משהו שאני לא מוכנה לקבל בחברה שלי. 

אם שאלתם את עצמכם למה בכלל בתור מנכ״לית אני עוברת על המון קו״ח – אז יש כמה סיבות. אנחנו בתקופה של גדילה מאד מאסיבית – השילוב של הרבה תפקידים פתוחים וכמה מנהלים שהיו בחופשת לידה גרמה לי להפשיל שרוולים. חוץ מזה שאני מאמינה שאנשים טובים זה העיקר ביצירת חברה טובה וחשוב לי להיות מעורבת בגיוסים. בדר״כ מקובל שמי שהכי בכיר בגיוס יראה את המועמדים אחרון אבל אני שמה הרבה דגש על אופן הגיוס. חשוב לי מאד להבין איזה קו״ח מגיעים כדי להבין אם אנחנו מפרסמים את התפקיד באופן הנכון, המקומות הנכונים וכו׳. בין כל השלבים של גיוס עובדים, מעבר על קו״ח הוא הכי מהיר ולא צורך הרבה זמן. חשוב לי להבין לאיזה 'לידים׳ מגיעים. 

שיהיה לכם חיפוש עבודה מהיר, נעים ומלא במעסיקים נחמדים.