על תרבות סטארטאפים, יזמות ובניית חברות מדהימות

גם (ובעיקר) לאנשים שאוהבים ללכת במסלולים לא שגרתיים

בלי הצקות, תקבלו מייל פעם בחודשיים ככה

איך הופכים ישיבות חברה משעממות לים של יצירתיות. ו-15 רעיונות לכיף במשרד

הפוסט הזה יתחיל בבעיה פרקטית שהיתה לנו בפגישות חברה ויעבור לצד פילוסופי ומעשי על איך משנים את המצב הפסיכולוגי של אנשים.

בטקיפי, פעם בשבועיים ניהלנו פגישה בפורום של כל העובדים בישראל לעידכונים שוטפים – התכנונים לשבועות הקרובים, חדשות מהצוותים השונים והחלטות עיסקיות. במשך תקופה ארוכה דחיתי את הפגישות האלה מתוך הרגשה שכל עוד הצוות קטן יחסית כולם מעודכנים בהכל. היום אני חושבת שפגישות מסוג זה קריטיות אפילו בצוות קטן. זו הזדמנות מעולה ליישר קו, לנסח את המטרות באופן בהיר ולוודא שכולם מסונכרנים. הבעיה שהתמודדתי איתה היתה כמעט שיטחית – פגישות החברה הרגישו כמו שיעור בתיכון בו מעבירים מידע באופן די יבש וכולם מקשיבים. האופן שרציתי לראות פגישות חברה היה פגישות דינמיות בהן האוירה יותר משוחררת ופתוחה, לא לוקחים דברים כמובנים מאליהם ושואלים שאלות (ואפליו מקשים לפעמים) על החלטות, לו"זים וכיוונים חדשים. כלומר פחות הרצאה והרבה יותר שיחה פתוחה.

את ההשראה לשינוי לקחתי דווקא ממקומות אחרים. אירוע אחד לדוגמא שהשפיע על דרך המחשבה שלי הוא "כנרנט" – אירוע שקורה פעם בשנה ונמשך לאורך סוף שבוע שעורך יוסי ורדי לבערך 200 יזמים, אומנים, מוזיקאים ושאר אנשים יצרתיים. אני די בטוחה שזו לא ההגדרה הרישמית, אבל אני רואה את זה כאירוע שבו מותר וכדאי פשוט לעשות שטויות. ממלחמת אקדחי מים, קפיצה מהקומה השניה למזרון מתנפח ותחרות תחפושות. מה שמעניין הוא שבסופו של דבר זה כן כנס עיסקי ונוצר בו נטוורק מאד חזק. מסתבר שלירות על מישהו באקדח מים או לשחק בארבע לפנות בוקר זה בסיס נטוורקינג הרבה יותר מוצלח מאשר סתם פגישה בכנס. הסיבה היא שנמצאים ב state משוחרר ופתוח שמוביל לאינטרקציה שונה. אירוע שני שגרם לי לחשוב הרבה על State הוא סמינרים של טוני רובינס. למי שלא מכיר, טוני רובינס הוא אחד הקואצ'רים הידועים בעולם ומעביר סדנאות לאלפי אנשים ברחבי העולם. טוני עוסק רבות בהשפעה של ה state הפסיכולוגי וכמה קל לשנות אותו. תחשבו לרגע איך צחוק ספונטני או פעילות פיסית יכולים להוציא אותכם פתאום ממצב רוח פסימי או איך אחרי שהעזתם להתנסות במשהו חדש קיבלתם הרגשה שאתם יכולים לשנות את העולם.

אז איך זה קשור לפגישות חברה? השינוי שעשינו בפגישות לא היה בתוכן אלא ב state בו מגיעים לפגישת חברה. החלטנו שהשעה לפני פגישת חברה מוקדשת לפעילות כיפית ומשחררת. אולי ההגדרה הטובה ביותר לסוג הפעילות היא משהו שגם ילדים היו נהנים לעשות. הפעילות אף פעם לא תהיה סטטית כמו הרצאה לדוגמא אלא משחק, ציור , בנייה וכו'. רשימה מלאה של רעיונות למטה. כל שבועיים מישהו אחר בחברה אחראי על העברת הפעילות.

  • אני לא בטוחה שפעיליות מסוג זה צריכות לבוא בהכרח בצימוד לפגישות חברה אבל הם עושות פלאים ליום העבודה. התפיסה היא שמשחקיות והשתטות זה חלק מהפתיחות והיצרתיות בעבודה ולא משהו הפוך. אני מאד ממליצה לעשות פעיליות כאלה בתחילת היום ובתחילת/ אמצע השבוע. מעולם לא הבנתי למה שמים happy hour ביום חמישי בערב. לדעתי happy hour צריכה להיות בראשון בבוקר או באמצע השבוע.
  • כאשר משחקים או יוצרים משהו האוירה משתנה לחלוטין. אחת ההשפעות שאני הכי אוהבת היא 'שבירת היררכיה'. לא שיש היררכיה חזקה בחברות סטארטאפ אבל כמה דקות אחרי שבנית עם המנכ"ל מתקן לזריקת ביצה מהקומה השלישית הרבה יותר קל גם לשאול שאלות לגבי הכיוון העיסקי של החברה.
  • דרך הפעיליות האלה למדתי שלא צריך אירועי חברה מפוארים לגיבוש. אני לא אומרת שחברה שיכולה להרשות זאת לעצמה לא צריכה לעשות אירועים אבל מדהים לראות לכמה כיף ופתיחות מגיעים עם פעיליות סופר פשוטות ולא יקרות. הפעיליות האלה נהיו עוגן מאד משמעותי בתרבות של החברה.
  • כיף, צחוק והשתטות הם נושאים רציניים. זה חלק חשוב מבניית קשר חזק בין חברי הצוות ובעל תרומה עצומה לעבודה.

רעיונות לפעיליות חברה ולשבירת המתח והרצינות באמצע היום. כל הפעיליות מתאימות לשעה ואפשר לעשות אותן במשרד או באזור המשרד.

תודה לכל הצוות הנפלא של טקיפי על המצאת כל הפעיליות המיוחדות האלה ובעיקר לסיון שמעודדת את כולם להוציא את הרעיונות שלהם לפועל.

משחקי קופסא (ותודה לג'רמי קלצקין על ההכרות עם רובן):

Warewolf – עד 25 איש, אפשר גם בלי הקלפים המיוחדים. תבררו עם המתכנתים, בטוח חלקם מכירים את

המשחק. קצת בסגנון של מה שהיה פעם ‘הרוצח'
Resistance – מתאים לעד 10 אנשים (אפשר כמובן לשחק כמה קבוצות במקביל)
Mascarade – מתאים לעד 13 איש, מאד כיף.

3db42c33-4b8d-4301-bf2c-3dad8108d1cb

פעיליות אקטיביות

  • חפש את המטמון בורסיות השונות שלו בשכונה של המשרד. תתפלאו כמה טוב עושה לכולם לרוץ קצת.
  • משחק צילומים בקבוצות – מתחלקים לקבוצות של 3-5 אנשים. מישהו מכין דף עם מקומות או מצבים שצריך להצטלם בהם כקבוצה (בגן שעשועים, כל הקבוצה עם כובעים, באוטובוס, בבריכה). לכל מקום/ מצב יש ניקוד שונה בהתאם לקושי. הנה כמה דוגמאות מהמשחק שלנו.

pictures

  • "פתקים" – כל אחד כותב פתק אחד או יותר עם דמות מוכרת (למשל הומר סימפסון, ג'ון סנאו, ביבי), מינימום 20 פתקים גם אם יש פחות שחקנים. מתחלקים לקבוצות של 3-4. בכל סיבוב מישהו מהקבוצה פותח פתק וצריך שחברי הקבוצה שלו ינחשו מי הדמות, יש סה"כ 5 דקות. כל קבוצה שומרת את הפתקים שניחשו נכון וזה הניקוד. סיבוב 1 : צריך לתאר את הדמות בלי להגיד את השם, למשל הומר סימפסון : "אבא בסדרת אנימציה עם משפחה צהובה". אחרי שמסיימים את כל הפתקים, רושמים את הניקוד, מחזירים את כל הפתקים לקערה ומתחילים את הסיבוב הבא. סיבוב 2 : לתאר את הדמות במילה אחת, למשל : דונאטס. משלימים את כל הפתקים, מחזירים וממשיכים לסיבוב 3 : לתאר את הדמויות בפנטומימה.

f8f816fe-f3f3-4921-8951-14142f374be5

  • ניחוש תמונות – מתחלקים לקבוצות של 3-4. מראים פרט מאד קטן מתמונה של משהו מוכר (סופרמן, חתול, עגלת סופר למשל). אם אף קבוצה לא מצליחה לנחש נכון מראים חלק קצת יותר גדול מהתמונה, ככה ב 4-5 שלבים עד שקל לנחש. מוזמנים להשתמש בדוגמא הבאה.
  • אתגר רד בול בקטנה – תכנון מתקן שיצליח לשמור על ביצה לא להשבר שזורקים אותה מהקומה השלישית. מביאים כל מיני חומרים כמו שיפודים, שקיות, קרטונים, קשים מפלסטיק – כל קבוצה צריכה ב 45 דקות לבנות מבנה שישמור על ביצה מהתרסקות בזריקה מגובה. אח"כ כמובן כל קבוצה זורקת את המתקן שלה מהגובה ובודקים את התוצאות.

043c23db-8263-4a9a-8fdf-1ebca2e271ac

  • יצירה – כל מה שמערב ציור, הדבקה, גזירה וכו' עשה ממש טוב. הפתיע אותי לראות כמה אנשים משתפים פעולה על הפעיליות האלה. כמה רעיונות : אוריגמי, בובות גרב, חרוזי גיהוץ (כן, כאלה של האייטיז), ציור.

craft

  • הכרות טובה יותר בין כולם – כמה פעיליות מוצלחות שעשינו : 1). כל אחד כתב סיפור מצחיק מהילדות, מישהו הקריא את כל הסיפורים והיה צריך לנחש של מי הסיפור. 2). שמים הרבה פתקים בקערה עם שאלות מעניינות על נושאים שבדרך כלל לא יוצא לדבר עליהם – סיפור על בן המשפחה הכי מוזר שלך, סיפור על משהו מופרע שעשית בתיכון, סיפור מצחיק על דייט ראשון וכו'.
  • קישוט קאפקייקס (צריך כמובן מישהו עם ניסיון שיעביר ויביא חומרים).
  • בניית מכוניות מקרטון. מתחלקים לקבוצות קטנות, כל קבוצה מקבלת מנוע קטן של מכונית צעצוע וחומרים (קרטונים, קשים, פקקים, בדים). צריך לבנות את המכונית הכי מהירה. אנחנו השתמשנו במנוע V5 שנקנה פה

cars

פעיליות עם מפעילים חיצוניים –

  • סדנאת אימפרוביזציה – לא רציתי להביך יותר מדי את החברה השקטים אז עשינו רק פנטומימות והיה מאד מוצלח. חי שגיא – 0526684085
  • סדנאת בובות (לוקח 3 שעות) – https://www.facebook.com/gila.z.art

puppets

 

אשמח כמובן לשמוע עוד רעיונות לפעיליות שאפשר לעשות במשרד